MDG styrker distriktene

25. juli, 2019

Ingebjørg Nordbø
Ingebjørg Nordbø er ordførarkandidat for MDG Midt-Telemark.

MDG har full forståelse for at bilen er et viktig fremkomstmiddel i distriktene, og vil arbeide for at eksisterende veier utbedres, fremfor å bygge store nye veianlegg. For øvrig mener vi at den som forurenser mest, må betale mer, og at friheten til å kjøre bil ikke må gå på bekostning av andres helse.

Frps Morten Stordalen hevder i TA 15. juli at MDG ødelegger distrikts-Norge, fordi vi ikke deler Frps bilfanatisme. For Frp skal bilen ha forrang, uansett, og fortsette å settes på topp i prioriteringshierarkiet. Nullvekstmålet i biltrafikken har etter hvert blitt noe alle partier, bortsett fra Frp, har fulgt MDG i og sluttet opp om. For MDG er bilen et transportmiddel, som må vurderes opp mot andre transportmidler. Det er ikke en menneskerett å påføre barna våre lungesykdommer, slippe ut CO2, ta opp verdifull plass og senke livskvaliteten i byene. Bil i by er den overlegent minst samfunnsøkonomiske måten å frakte folk på, og også el-biler lager helseskadelig svevestøv og tar plass.

Kjersti Myro
Kjersti Myro er Dei Grøne sin 2. kandidat til Fylkestinget i Vestfold og Telemark.

I distriktene er saken en annen, og alle i MDG har forståelse for at bilen er et viktig fremkomstmiddel her. MDG vil arbeide for at eksisterende veier utbedres med tanke på trafikksikkerhet fremfor å bygge store nye veianlegg. Vi vil også sikre at det bygges ut nye ladepunkter for el-bil. Samtidig må kollektivtilbudet styrkes og sykkelveiene bli flere og tryggere, både i byene og i distriktet, og vi må se på smartere løsninger for en billigere og mer effektiv kollektivtrafikk i distriktene. Slik klarer vi å ha to tanker i hodet på en gang. Vi får mer for pengene og gjør samferdselen smartere og mer sosialt utjevnende. Dette er god distriktspolitikk!

Ironien er at «bilpartiet» Frp, i regjering, har stemt for de fleste prosjekter som finansieres av bompenger, mens MDG har stemt mest mot. At Frp nå kjenner på opprøret fra folk som synes dette er ugreit, er ikke mer enn fortjent, men det blir flaut når Stordalen prøver å skylde på MDG for en situasjon Frp selv har skapt. Frp gjør distrikts-Norge fattigere, og skyver regninga over på klimaet og dem som allerede har minst.

MDG mener de som forurenser mest, må betale mer. Frp mener tydeligvis at den fremste menneskerettighet, er å fritt kunne ødelegge for andre. MDG mener derimot det er en menneskerett med full frihet fra forurensning og med et levelig klima i fremtiden.

En rett som ikke minst tilhører alle dem som kommer etter oss! En ting til slutt: Lan er miljøbyråd i Oslo, Morten. Da er det klart hun bryr seg mest om hvordan hun kan utvikle god politikk i sin egen by. Neste gang du eller dine kommunikasjonsrådgivere skriver om MDG i avisene i vårt fylke, er det fint om du adresserer dine synspunkter til fylkespolitikere i Vestfold og Telemark.

Kjersti Myro, 2. kandidat Vestfold og Telemark MDG
Ingebjørg Ø. Nordbø, 1. kandidat Midt-Telemark MDG