Ville ha meldeplikt før hogst

MDG fikk dessverre ikke kommunestyret med på å kreve meldeplikt før hogst i områder med potensiell verneverdig natur.

22. juni, 2023

Her er essensen i interpellasjonen fra Espen Lydersen:

Når kommunestyret i enkeltsaker, som i Haukviksaken, vedtar at det skal gjennomføres naturtypekartlegging i området før en mulig omregulering til boligformål, har kommunestyret myndighet til å vedta søknadsplikt for hogst for å hindre at hogst gjennomføres før en slik kartlegging har funnet sted. Med en slik ny saksbehandlingsstrategi vil kommunestyret sikre at saken kommer til ny politisk vurdering, før hogst eventuelt igangsettes og etter at ny kunnskap om områdets naturverdier foreligger.

Forslag til vedtak var som følger:

Når Kommunestyret ber om at et naturområde skal kartlegges bedre, før område kan omreguleres til annet formål, skal det i kommunens sakspapirer opplyses om at kommunestyret kan vedta søknadsplikt for hogst, inntil kartleggingsdokumentasjon foreligger.

Grunneier (e) skal informeres skriftlig hvis kommunestyret vedtar søknadsplikt for hogst.

Ordlyden i dette vedtaket bør også legges inn i «Føresegner for kommuneplanens arealdel-2021-2033» neste gang arealplanen rulleres.

Sakens bakgrunn var et vedtak i arealplanen for Midt-Telemark, der det ble flertall for å åpne for bygging i et område med tidligere registrerte svært verdifull arter. Vedtaket ble gjort under forutsetning av at det skulle gjøres en ny naturkartlegging. Det ble gjort av AT-skog, men resultatene ble aldri forelagt politikere, og mesteparten av området er nå et hogstfelt.